در این مقاله، قصد داریم به بهانه شروع “تهیه کانسپت معماری و نقشه های معماری پروژه صدف فاز 7 قطعه TS-68 ” توسط شرکت مهندسان مشاور حرکت سیال، به معرفی فعالیت های این شرکت مهندسین مشاور و مدیران آن و برخی پروژه های شاخص این مشاور برجسته بپردازیم.

خلق طرح های نوآورانه با بهره مندی از مشاورین معماری حرفه ای قابل اجراست. توسعه ایده پردازی در طراحی معماری مبتنی بر بازنگری سبک های معماری گذشته و نوین از طریق تعامل و همفکری خبرگان این صنعت است.

در همین راستا؛ شرکت مهندسان مشاور حرکت سيال، در سال 1383 توسط کاترين اسپريدونف و رضا دانشمير تاسيس گرديد. در سال 1387، به موازات طراحي و نظارت بر اجراي پروژه هاي مختلف معماري و طراحي شهري و در جهت دستيابي به نتايج جامع، بخش R&D شرکت مشاور حرکت سیال را تحت عنوان iRODE راه اندازي نمودند.  طی سالها با داشتن زمينه‌هاي مشترک حرفه اي از جمله نقاشي و موسيقي، در حوزه معماري به پژوهش و نظريه پردازي، تدريس و ارائه مقالات و سخنراني‌هاي متعددي پرداخته اند.

در حال حاضر ديدگاه کلي آنها در روند طراحي، شامل بازنگري در کليشه هاي معماري و الگوهاي فضايي در جهت تغيير و ابداع الگوهاي جديد، بازنگري در رابطه ميان معماري و شهر و جاري کردن هر يک در ديگري، شناسايي پتانسيلهاي فضايي رها شده در جهت تبديل آنها به نقاط جاذبه جديد و… ميباشد که همين ديدگاه، توجه جهاني را در خصوص پروژه هايي همچون پرديس سينمايي ملت، مسجد وليعصر(عج)، ساختمان اداري گلفام، آوا سنتر و … برانگيخته است که در مسابقات بين المللي مختلف رتبه اول را کسب نموده‌اند.

آثار آن ها به صورت گسترده در نشريات معتبر داخلي و خارجي همچون روزنامه The Guardian چاپ لندن ، مجله l’express چاپ پاريس،  کتاب Architectural Guide ,Iran (2017) ، مجله Architectural Design چاپ لندن، Iran, Past, Present and Future و … به چاپ رسيده و مورد ارزيابي و تحليل قرار گرفته است.

همچنين خبرگزاري Associated Press در سال 2018 ، فيلم کوتاهي از رضا دانشمير و کاترين اسپريدونف تهيه و به بررسي و تحليل پروژه بحث برانگيز مسجد وليعصر پرداخته است.

در آدرس ذیل می توانید با جزییات بیشتری با اثرهای خلاقانه و پروژه های معماری شرکت مشاور حرکت سیال آشنا شوید.

سایت شرکت مهندسان مشاور حرکت سیال(https://fma.co.com)

آواسنتر

موقعیت: تهران، صاحبقرانیه

سال: 1396-1391

آواسنتر در شمال شرق تهران، در دامنه های رشته کوه البرز واقع شده و با توجه به نزدیکی به کوه ها و فضاهای سبز شمال تهران دارای چشم انداز های مناسب و آب و هوای مطبوع است. این منطقه دارای بافتی مسکونی است و ساکنین آن را قشر مرفه جامعه تشکیل می دهند.

به طور کلی پروژه شامل 6 طبقه تجاری می باشد که 4 طبقه آن در مجاورت زمین و 2 طبقه دیگر در بالاترین تراز (طبقات هشتم و نهم) قرار گرفته اند.

آواسنتر نقشی مهم را در تغییر اتمسفر همسایگی خود ایفا نموده و هویت تازه ای به منطقه بخشیده است. سازماندهی نامتعارف فضاهای تجاری و پارکینگ ها فرم تازه ای از معماری با ویژگی های فضای شهری را درون پروژه ایجاد نموده و بواسطه برنامه های متنوع فرهنگی،رویداد ها، نمایشگاه ها و گردهمایی های مردمی در جوار فضاهای تجاری و همچنین امکان بکارگیری پارکینگ میانی

برای فعالیت هایی همچون جمعه بازار و کنسرت های خیابانی، آن را بدل به قطب جدیدی برای منطقه و شهر تهران کرده است.

پردیس سینمایی ملت

موقعیت: تهران، جنوب پارک ملت

سال: 1387-1382

پروژه پردیس سینمایی پارک ملت در منطقه ۳ شهرداری تهران و در زمینی کشیده و بدون شکل مشخص به مساحت ۶ هزار مترمربع در منتهی الیه جنوب غربی پارک ملت طرح و اجرا شده است. این پروژه با زیربنای ۱۵ هزار مترمربع، شامل ۴ سالن سینما هر یک به ظرفیت ۳۰۰ نفر و یک سالن نمایش کوچک به ظرفیت ۳۰ نفر به همراه فضاهای نمایشگاهی، رستوران و کافی شاپ و CD و فضاهای اداری و خدماتی مورد نیاز می تواند در ساعات ازدحام، جمعیتی در حدود ۲۲۰۰ نفر را در خود جای دهد.

برج جام

موقعیت: تهران، شریعتی

سال: 1395-1388

پروژه برج جام در زميني به مساحت 4400 متر مربع در خیابان شریعتی واقع گردیده است. برج جام از دو حجم اصلي تشکیل می گردد که يکي صفه اي افقي با سطح اشغال 80% در دو طبقه همکف و اول، با برنامه تجاري و ديگري برجي عمودي با سطح اشغال حدود 25% در 23 طبقه با برنامه اداري می باشد. این پروژه با 7 طبقه پارکینگ طبقاتی در زیر زمین، رستوان و یک هلیپد روی بام آن در مجموع شمال 32 طبقه است.

برج تجارت جهانی

موقعیت: تهران، تقاطع بزرگراه کردستان و بزرگراه حکيم

سال: 1396

پروژه مرکز تجارت جهانی تهران، طراحی ساختمانی بلند مرتبه با محوریت عملکرد اداری است و  با 61 طبقه روی زمین بلندترین برج تهران خواهد بود. این پروژه بعد از توافق هسته ای میان ایران و 6 کشور قدرتمند جهان بر مبنای چشم انداز های نوین سیاسی و اقتصادی حاصل از رفع تحریم ها در سال 2017 مطرح گردید. در نهایت، پروژه مرکز تجارت جهانی تهران با زیربنای کل 640000 مترمربع، در 73 طبقه طراحی گردید که در آن پارکینگ ها با مساحت 320000 مترمربع در زیرزمین دوازدهم تا زیرزمین دوم، فضاهای تجاری با مساحت 80000 مترمربع در زیر زمین اول تا طبقه دوم، فضاهای اداری با مساحت 200000 مترمربع در طبقات سوم تا چهل و هشتم و هتل با مساحت 40000 مترمربع در طبقات چهل و نهم تا شصتم قرار گرفتند و هر کدام از این فضاهای اصلی دارای ورودی مستقل می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *